donderdag 16 februari 2012

De Derde Ruimte

Ik zie mezelf en ik zie jou...als ik je opzoek kan ik synergie creëeren. Het lijkt zo'n simpele boodschap in het laatste boek van Covey. Ik vind en het voel de gedachte zo goed! Maar simpel is het niet, want het betekent ook loslaten wat van mij is. Het is een innerlijke strijd tussen authenticiteit (hechten aan wat van mij is geworden) en collectiviteit (hechten aan wat anderen mij brengen/geven). Het aanvoelen van die ruimte in mezelf is toch een soort strijd. En ik wil geen strijd! Er is alleen strijd als ik in mijn ruimte zit en de ander in de eigen ruimte.
Momenteel bevind ik me ook in een voor mij lastige situatie waarin er allerlei trekkrachten zijn. Naar mijn eigen ruimte of naar de ruimte van de ander bewegen.
Een vriend van me zei vanmorgen dat het een GIF is. Gif klinkt ook gelijk negatief. Gif besmet, gif vervuilt. En inderdaad ik merk dat het gif mij ook minder creatief maakt. Het lijkt wel alsof het echt in mij zit en ik daardoor niet uit die ruimte kan komen. De werkelijkheid is dat ik zelf de 3DMens gedachte wil zijn en leven, vanuit mijn visie op coachend werken. Werken vanuit synergie!
Dus ik zal de ruimte van die ander ook moeten gaan 'zien'. Als ik de ruimte van die ander ga zien, dan vergroot ik ook mijn ruimte. En dat is wat ik wil, ook als medicijn tegen het gif. Dat is wat de 3DMens gedachte is. Creëer samen synergie. Ben ik zelf bereid om iets te proberen wat beter is dan wat we nu hebben? Dat kun je symboliseren met de Derde Ruimte. De plek waar we samen binnengaan en samen onderzoeken wat het beste is. Dit dus in plaats van de ander over te halen naar mijn standpunt, of mijn standpunt loslaten. In de derde ruimte veregingen zich de beste standpunten zich tot veranderingen die voor beide goed zijn. Ik noem het Het Nieuwe Geheel, het geheel dat ontstaat in de Derde Ruimte met een vernieuwd bewustzijn en kijk op de kwestie.
Hoe ik verder de derde ruimte betreed hangt ook af van die ander. Want ik geloof ook dat het betreden iets vraagt Volwassenheid! Ik ga het 'zien', want als ik het doe en toelaat, kan ik anderen het zelfde bieden. Ik hou je op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten