zondag 10 juni 2012

Iedereen coach!

Is een coach een spreker in de megafoon
of een luisteraar die meer hoort?
 
Heerlijk al die coaches. Ineens heeft iedereen een mening over het voetbal. Vooral als Nederland verliest is het effect van al die coaches te zien. Aan de keukentafel of aan de bar weet iedereen het beter. De betrokkenheid is groot, het doel is duidelijk, iedereen een opinie, mensen weten ineens hoe het moet. Wat een mooi proces. Had je als werkgever, directeur of manager maar zo'n betrokkenheid bij jouw organisatiedoelen.... ?

We zijn we allemaal coaches!
We hebben altijd wel ergens verstand van en willen anderen vertellen hoe het zit of beter kan. Laatst las ik een column van een coach die zich geneerde voor het visitekaartje waarop 'coach' stond. Er werd geschreven dat de professie of de term 'coach' is vervuild en de vraag ging over het in ere herstellen van het ambacht en de roep naar een nieuwe naam voor dit geweldige vak. Natuurlijk begrijp ik die vraag wel, want er is al jaren vanuit de beroepsgroep (oa. NOBCO, LVSC, STIR) sprake van wat ik maar noem 'betekenis inflatie'. De waarde van het woord neemt af naarmate het gebruik en de toepassingen toenemen. Daar heeft de 'industrie' zelf ook jaren aan meegewerkt. De pot verwijt de ketel....misschien?

Van hulpouder naar wandelcoach...
Ik was vorige week opeens wandelcoach bij de avond 4 daagse, terwijl ik het jaar ervoor nog hulpouder was. En was je vroeger een diëtist, nu ben je een voedingscoach of zelfs een lifestylecoach. In mijn vorige bedrijf waren de fitness instucteurs nog echte trainers, nu zijn het fitness coaches! Vroeger was je manager, nu wil je het liefst een 'coachende manager' zijn. Ik vraag dan: "wat doe je dan anders?"

Het begrip is in de volle breedte, lengte en diepte aan inflatie onderhevig. De discussie erover en wat het wel of niet mag inhouden is er en blijft er ook. Verspil er alleen niet teveel energie aan, geef die energie aan je cliënten. Misschien is het beter om niet een 'naamsverandering' en de daarop volgende inhoudelijke discussie te ontlokken, maar te kiezen voor waar je zelf een bijdrage kan leveren voor een betere en vredigere wereld. Of je dat doet als coach, trainer, adviseur of opleider maakt voor de 3DMens niet uit. 

Iedereen 3DMens!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten