donderdag 21 juni 2012

Theory U, deel 4 "Bijna onderin de U"

De eerste drie artikelen over de Theory U schreef ik alweer een tijdje terug. Hier een kort overzicht:

http://3dmens.blogspot.nl/2012/02/theory-u-deel-1.html
http://3dmens.blogspot.nl/2012/02/theory-u-deel-2-wat-downloadt-jij.html
http://3dmens.blogspot.nl/2012/04/theory-u-deel-3-beweeg-naar-beneden.html

Deel 4 gaat over het onderstuk van de U, maar dan nog beetje aan linkerkant....
Niet ontvankelijk zijn
Onderin de U maak je pas echt contact met jezelf. Dat is het stuk zoals Senge het beschrijft in zijn boek Presence met 'presencing'. Deze plek begint als het stukje wat daarvoor plaatsvind (zie deel 3), namelijk de fase van loslaten en de controle weggeven ingegaan is. Hij schrijft dat als je deze fase bereikt hebt dat er een ander bewustzijn geopend wordt. Senge citeert Francisco J. Verala dat je de capaciteit om echt los te laten kunt ontwikkelen. De gehechtheid aan het 'oude' maakt dat je teruggetrokken wordt naar de linkerpoot van de U. Want die gehechtheid komt voort uit een paradigma dat je al kent. Helemaal onderin de U heb je volledig losgelaten. Is er een 'niet weten', een ander contact met jezelf. In lijn met de meditatieve leer (Boeddhisme) noemt hij dat volledig ont-hecht zijn. Zolang je gehecht bent, ben je blind, of zoals hij schrijft je bent niet-ontvankelijk.

Pre-sensing
In die betekenis ben ik, in mijn eigen zoektocht net los van een vaste werkgever, ook nog aan het onthechten. Het loslaten is best ingewikkeld, terwijl een dieper weten mij al aanwijzingen geeft over wat ik te doen heb, wat mijn pad is. Ik ben ook nog maar net begonnen met het loslaten van de verbindingen. Iemand zei vandaag dat het een soort rouwproces is. Af en toe lijkt het daar inderdaad op. Maar ik neem veel mooie herinneringen mee! Een bundeling van geweldige energie die ook weer als een motor mij aandrijft. Otto Scharmer (mede-auteur en bedenker van Theory U) zegt dat het gaat om pre-sensing, het zogenaamde 'van te voren gewaar worden' gaat. Ik heb als ik nu terugkijk veel langer al aanwijzingen gehad, maar genegeert (dat is die blindheid als je gehecht bent), omdat 1 ik er nog niet aan toe was, 2 omdat het nog onbewust was. Het potentieel kwam er gewoon nog niet uit. Nu ik ruimte maak voor onderzoek kom ik dichter bij en begint er iets te borrelen. Een soort verscherping op mijn bewustzijn, omdat ik minder blind ben? Ik zie nu meer en met andere ogen. Ik praat met interessante mensen en sta weer helemaal open voor wat zich aandient!

Vergelijking met Truman


Als je gehecht blijft, dan zie je minder (denk aan de film The Truman Show, lees mijn artikel De Vallende Lamp). Helemaal onderin de U betekent dat je de diepere bron hebt bereikt. Daar zit de echte transformatie. In de film The Truman Show wil de eigenaar/creator van deze show de hoofdpersoon (Truman Burbanks) liever 'in het programma' houden en gooit er tijdens de vluchtpoging van Truman met een zeilbootje nog een flinke storm tegenaan. Het gaat niet makkelijk! De trekkracht is groot, maar Truman houdt vol (de kijkers denken al dat ie het niet heeft overleefd) en overleeft de storm en ontdekt de trap naar een deur die hem de vrijheid biedt.

De kijkers krijgen een enorme ontlading en zijn blij! (en jij misschien ook als je de hele fim hebt gezien). De eigenaar/creator heeft ook lichtelijk glazige ogen..., maar nog moeite. Iedereen leefde mee en is nu blij voor hem dat hij een nieuwe realiteit ontdekt. De vreugde weerspiegelt in mijn ogen de innerlijke wens van ons allemaal om de vrijheid te ontdekken. Daar zijn...is de echte ontmoeting van je bron. Daarover een volgende keer meer. Wordt vervolgd. Het einde zien? Klik hieronder:

http://www.youtube.com/watch?v=-1LM7Q3Hqi4&feature=fvwrel

Truman? In zijn naam zit True Man verborgen, ofwel de ware mens! Denk 3D!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten