maandag 8 oktober 2012

Hoe herken je de Coachende Leider? Deel 5

Manager of leider?

Een ervaren manager stelt zichzelf de vraag, 'ben ik manager of leider'. Zolang je die vraag niet stelt....ben je manager.
Als de vraag gaat spelen, dan kun je spreken over 'beweging' in je leiderschaps ontwikkeling. Die ontwikkeling houdt namelijk verband met deze reflectieve vraag. De manager is bezig om te 'managen' en dat heeft zijn intrinsieke kansen en beperkingen. Feitelijk betekent het dat je regelt. De hele dag door. Als je nu denkt over leidinggeven, dan overstijg je het managen. Begrijp je mij nog?

Iets duidelijker

Zoals in deel 1 aangeduid, heb je bij de 3DMens te maken met meerdere dimensies in leiderschap. Eén dimensie is die van managen, een andere is leiden. Dat vraagt om visie! Als ik eerlijk ben en om mij heen kijk, dan zie ik veel managers. Hele goeie en ook minder hele goeie! maar als je mij vraagt 'zijn dat goede leiders?....', dan weet ik dat nog niet zo. Je kunt dat checken door te vragen naar de visie van het bedrijf of hun visie van hun afdeling, unit etc. Aan de hand van de snelheid, de passie en de duidelijkheid daarin kun je wat aflezen..De leider (zogezegd) maakt een verschil met de manager doordat hij/zij een authentieke invulling en met respect voor de organisatie wil en kan geven en met zijn visie doelen op de lange termijn wil halen.

Positief virus

Het verschil tussen managen en leiden wordt daarmee duidelijk in het strategische aspect. De helderheid over de eigen rol van leider in de organisatie en de verbinding van de lange termijn uitgangspunten naar de korte termijn uitgangspunten. Die visie wordt in houding en gedrag zichtbaar en werkt als soort positief virus door in het team. Wat daarin opvalt is dat een leider in staat is om dat overzicht te houden en te kijken hoe dat doorwerkt in houding en gedrag in het team. Als dit een vitaliserende werking heeft op de teamleden, dan is sprake van gezondheid en een gedragen en gedeelde visie.
Er is passie, betrokkenheid, wederzijdse interesse, pro-activiteit, zelfregulering, lerend en creatief vermogen, ruimte voor initiatief, bewustwording op kwaliteiten en valkuilen en benutten daarvan als je een coachende leider bent....
Dus wat ben jij of herken je jouw leidinggevende?

Lees binnenkort mijn reeks Team Anatomie. Word nu vaste lezer en mis niets.


Foto bewerkt van flickrchivemind.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten