donderdag 11 oktober 2012

TEAM ANATOMIE, de start

Aansnijden

Vanaf begin deze eeuw ben ik mij gaan verdiepen in groepsdynamische processen. In het begin als marketeer en vanuit commercieel oogpunt om mensen letterlijk 'in beweging ' te krijgen en later vanuit de psychologische optiek om mensen figuurlijk 'in beweging' te krijgen. Niet alleen in de persoon zelf, maar 'spannender' nog in teams en organisaties.
Bijna wekelijks werkte ik met verschillende (opleidings -of trainings) groepen, maakte ik deel uit van diverse (cursus, intervisie, opleiding, werk) groepen/teams in verschillende organisaties en ontwikkelde ik mijn idee om het onderwerp TEAM ANATOMIE aan te snijden.

ἀνά (aná), op,open, en τομή (tomé), snede

Bovenstaand is de oudgriekse betekenis. Dus letterlijk opensnijden. Volgens Wikipedia is Anatomie de tak van de biologie die de structuur en de organisatie van organismen behandelt. Team Anatomie is in mijn ogen hetzelfde, maar dan toegepast op groepen en groter nog op organisaties. Het woord Organisatie Anatomie ligt dan ook voor de hand. Echter voor de helderheid hanteer ik Team Anatomie en waar nodig zal ik verwijzingen maken naar de processen in organisaties.

Opensnijden

Maar laat ik beginnen met het deskundig opensnijden van teams....Kijken onder de dunne bovenlaag (de huid) en ont-dekken wat daar te zien is en bestuderen hoe al die verbindingen liggen. Want wat er onder de dunne laag afspeelt in teams is vaak veel bepalender voor het resultaat dan je denkt. Het wordt een spannende en inspirerende reis en het doel hiervan zal ik je langzaam ontvouwen. Met mijn artikelen licht ik steeds iets meer daarvan op. Ik vind het leuk om jou als lezer te hebben en je vooral deelgenoot te maken van mijn ervaringen en je inzicht te geven als teamlid, teamleider, teamcoach, maar ook meer dan dat voor sport, onderwijs, opleiders, trainers etc.

Opereren

De 3DMens inspireert, maar opereert dus ook! De 3DMens neemt met deze reeks een drie dimensionaal kijkje in teams. De artikelen zijn altijd rond de vijf minuten te lezen, dat kost je dus meer tijd dan een tweet lezen, maar zoals je nu begrijpt wil ik dan ook WAT DIEPER gaan.

Maak anderen die dit onderwerp interesseren hierop attent. Schrijf je in als vaste lezer van dit blog, dan loop je zeker weten niets mis. De operatie is gestart met een beetje narcose, zodat de team anatomie kan starten....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten