maandag 14 januari 2013

Mijn crisis en Theory U

Vanuit de dimensie 'creëeren' gaat dit artikel over crisis en wat daaruit voor mij en misschien voor jou ontstaat.

Een klein jaar geleden schreef ik voor het eerst over mijn fascinatie voor de Theory U.  Ik schreef een aantal artikelen vanuit mijn eigen 3DMens proces hierover (zie onder voor het overzicht van de vier delen). Waarom die fascinatie?

Mijn crisis

De brand die de oude boerderij van Otto Scharmer volledig in de as legde, was een omkeerpunt in zijn leven. Hij schrijft erover in het begin van zijn boek Theory U Leiding vanuit de Toekomst die zich aandient. Hij aanschouwde dit in zijn schooltijd. Alles was ineens verloren.

Dit aangrijpende stukje in zijn boek deed mij denken aan mijn eigen situatie begin 2007. Toen mijn vrouw te horen kreeg 'u heeft borstkanker'. Wat er allemaal door mijn vrouw en mij heenging...Zeer ingrijpend! Er brandde geen boerderij af, maar wel wat wij ons hadden voorgesteld over een toekomst. Ons hele gezinsleven zag er ineens anders uit. De woorden die de grootvader van Otto Scharmer, een dag na die brand sprak, heb ik - later pas- in mijn eigen perspectief gezet: "Kopf hoch mein Junge, Blick nack vorn". Het jaar 2007 was een jaar om in velerlij opzicht stil te staan en opnieuw open de staan en vragen te stellen. Niet alleen de ziekte bij mijn vrouw, maar ook Hoe 'overleven' we dit? Wie waren mijn echte vrienden? Waar draait het nu echt om? Was mijn werk (toen) wel echt wat ik wilde? Waar kwam toch telkens die onrust vandaan? Etc.

Alles opnieuw

Otto Scharmer schrijft dat hij pas later besefte dat een deel van hemzelf met het verleden bezig was en een ander deel met wat zich nu ging aandienen in zijn toekomst. In mijn verhaal diende zich eind 2007 een mooie kans voor om mij volledig onder te dompelen in veranderprocessen, specifiek met professionele (team)coaching. Ik ging bevestiging zoeken op mijn persoonlijke reis die ik eigenlijk al in 1999 begonnen was (maar niet naar had geluisterd). Onderaan beginnen, geen leiderspositie, alles opnieuw. Ik heb als trainer/coach de afgelopen jaren heel vaak in de spiegel gekeken en een hele mooie en soms pijnlijke reis gemaakt. Ik heb gezien wat mijn pad naar de toekomst is.

De crisis vraagt

3DMens Opleiding Training en Begeleiding krijgt vorm en treedt nu naar buiten. In de crisis geen makkelijk proces, maar vanuit een sterk hart en sterke wil geloof ik hierin en zoek ik NU medereizigers. De crisis vraagt om mensen die het anders zien en doen. Dat dit feitelijk uitgelegd kan worden vanuit Theory U wil ik graag met je delen. Het is niet voor niets een van de pijlers van het gedachtegoed van de 3DMens. Want deze crisis vraagt om leiderschap, om mensen die het anders willen, mensen die de toon willen zetten. Met de drie dimensionale mens wil ik daarin bijdragen.

In maart starten verschillende cursussen vanuit 3DMens. Oa. op 14 maart geef ik de Workshop Theory U. Als je daarover meer wilt leren en vooral ervaren, dan nodig ik je uit om mee te doen.

Zie HIER voor meer info over Workshop Theory U.


__________________________________________________________
Verwante artikelen:

Theory U deel 1


Theory U deel 2 Wat downloadt jij?


Theory U deel 3 Beweeg naar beneden...


Theory U deel 4 Bijna onderin de U










Geen opmerkingen:

Een reactie posten