donderdag 24 januari 2013

Probleem of Uitdaging?

Probleem of oplossings gericht werken...beide opties kom ik tegen in mijn werk. De aanleiding voor een vraagstelling zit vaak wel in een probleem. Er zit volgens mij nooit een aanleiding in een oplossing...toch?

Het woord 'probleem' geeft alleen een 'negatieve' klank. Een aantal jaren geleden mocht je gewoon geen "probleem" meer zeggen, dan werd je gelijk gecorrigeerd - in lijn van NLP goeroes die positief woordgebruik stimuleerden. Ik heb mezelf daarop ook menigmaal betrapt trouwens.

Appreciative Inquiry

Voor mij aanleiding genoeg om jullie iets te delen over Appreciative Inquiry (AI). Vertaald: waarderend onderzoeken.

Doorgaans is het uitgangspunt voor leerprocessen gericht op wat niet goed gaat. Nu de functionerings gesprekken weer achter ons liggen, komen de verhalen weer. "Dit niet goed, dat niet goed....". We zijn nu eenmaal 'probleem' gericht, want dat krijgt aandacht. In functionerings gesprekken schijnt dit onderdeel meer dan 80% te zijn. Hoe ga je daarna naar huis? Wat blijft er door je hoofd gaan...?

Met AI heb je een alternatief. Hier ga je uit van je successen en versterk je wat al goed werkt. AI geeft ruimte om te onderzoeken en het uitgangspunt is focus op kracht. De grondlegger is David Cooperrider (weet je gelijk welke auto hij rijdt). Hij onderzocht de positieve aspecten van samenwerking in plaats van de negatieve aspecten. Hij zag dat er grote interesse kwam door deze aanpak. Het werkte vitaliserend...

3D aanpak

Nu begrijp je ook waarom ik dit onderwerp beschrijf, want dit is in lijn met mijn 3D aanpak. AI gaat over veranderen met aandacht voor wat eerder goed werkte. Hierdoor ontwikkelen mensen (teams en organisaties) zich positief. Zodra je onderzoekt wat werkt en wat voor een toekomst je wilt, dan kun je bouwen vanuit die energie en dat geeft kracht. En vooral...dat past dus ook bij je. Mijn eigen 3DMens proces is ook zo verlopen. Van blog naar bedrijf!

Stel jezelf daarom drie vragen vanuit de 3D Aanpak (vitaliteit, bewustzijn en creativiteit):
1. waar ben ik goed in, zodat ik er energie van krijg, zodat ik me vitaal ga voelen, zodat ik enthousiast blijf?
2. wat krijgt (vaak) aandacht van mij? Wat is daarachter de trigger? Als het in je voordeel werkt, wat is dat dan?
3. wat maakt mij creatief, wat zorgt dat ik mij uitgenodigd voel om dingen te ontdekken of met elkaar te verbinden?

Met die context kun je zelf aan de slag. Ik gebruik het ook bij team trainingen. Bij gezamenlijk onderzoek komen wonderlijke zaken naar boven die energie geeft en die (nieuw) zelfvertrouwen. Het maakt mensen actie -gericht en sluit aan bij de kracht die al aanwezig is in teams.

Wil je zelf een keer een training of opleiding bij 3DMens meemaken? Kijk dan eens op mijn 3D Reisschema. Een uitdaging misschien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten