donderdag 14 februari 2013

Doorbreek de Drama Driehoek deel 2 van 2

Je herkent het 'drama' gedrag in het team: de manager die niet zegt wat ie werkelijk wil, hij is Aanklager en stelt in zijn mimiek iets ter discussie, maar spreekt zich niet letterlijk uit. Hij is in de Transactionele Analyse (TA) de Negatief Kritische Ouder (NKO)*. Hij onderdrukt zijn gevoelens/irritatie, maar je 'leest' het wel uit zijn gedrag. De teamleden zijn Slachtoffer en handelen niet in het hier en nu over wat er 'echt 'gebeurt. In TA termen zitten ze in de Negatief Aangepaste Kind rol (NAK)*. Ze reageren niet op de non verbale signalen. De Redder rol is niet echt zichtbaar, maar is wel aanwezig. Je herkent de Drama Driehoek. Hoe doorbreek je nu dat patroon?

Nogmaals de situatie met nu de Doorbraak:

Goedemorgen en welkom (manager kijkt naar zijn aantekeningen en maakt geen oogcontact met zijn team).
Ik ben blij dat we er allemaal zijn (kijkt boven zijn leesbril wat indringend naar één persoon, hij legt het accent op 'allemaal' en laat iets van cynisme doorklinken als hij het zegt.
Dit is het moment voor Doorbraak 1: Je reageert met "ik zie je kijken naar X en je zegt 'allemaal', dat valt me op, wat wil je daarmee zeggen". Je reageert in het hier en nu op wat je ziet en stelt een onderzoekende vraag. Je kunt nog wat scherpte geven in je vraagstelling door eerst het effect dat zijn gedrag heeft te benoemen "ik zie je kijken naar X en je zegt 'allemaal' met een soort nadruk, ik denk dat je hier meer over kwijt wilt, maar dat hier nu niet doet, klopt dat?"

Jullie hebben de notulen gezien (toon is hard en wat kortaf) en voor we overgaan naar onze agenda (kijkt nu rond en heeft een frons tussen de wenkbrouwen) wil ik vragen of daar nog opmerkingen over zijn (ondertoon is cynisch, geen oogcontact en schuift de betreffende notulen vast weg).
Moment voor Doorbraak 2: "het lijkt er voor mij nu op dat je snel door wilt, ik wil even checken of dat klopt?" Iets meer scherpte "zo te zien wil je snel door, want ik krijg het idee dat er nu geen ruimte is voor commentaar, klopt het wat ik merk?"

Verschil maken door Risico te nemen.

Het verschil wordt gemaakt omdat er iemand is die reageert in het hier en nu. Op basis van non verbale aanwijzingen krijg je een open en eerlijkere communicatie. Dit heeft zeker effect op de voortgang en maakt alle aanwezigen bewuster. Degene die dit doet loopt een risico. In de TA spreken we over Spelmatige communicatie als de Drama Driehoek werkt. Degene die dit Spel doorbreekt neemt een risico met zijn of haar kwetsbaarheid.

Lastig....?

Dit betekent dat er een positief als een negatief effect kan optreden.  Zodra het effect negatief is (dat is gelijk voelbaar), kun je daar gelijk op reageren, zonder Slachtoffer gedrag te vertonen ("nou zeg ik er 's wat van en krijg ik dit..."). Je benoemt wederom het effect dat dit op je heeft. "Ik voel mij ongemakkelijk als je zo reageert en vind dit lastig. Ik zou willen dat we hier goed om mee omgaan, want ik wil dit graag goed bespreken, hoe is dat voor de anderen/jullie?"
Wat je feitelijk doet is de Drama Driehoek nogmaals doorbreken door te reageren in het hier en nu en vanuit het contact dat je met jezelf en anderen hebt. Je hebt het namelijk niet alleen over jezelf en je eigen gevoel, maar deelt het met anderen, waardoor zij betrokken worden. Dit in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt juist een kracht en geen zwakte.

Drie dimensionaal

Je ziet dat de Drama Driehoek wordt doorbroken door een 3D interventie. Het drie dimensionale effect is dat je benoemt wat het effect is voor jezelf en betrekt anderen daarbij. Je overstijgt daarmee dat het alleen om jou gaat, maar juist om iedereen. Door het patroon zo te breken, ontstaat nieuwe energie in de communicatie! Het maakt als het ware de weg vrij voor waar het werkelijk om moet gaan in samenwerking. Die kracht ligt in de manager en zijn team verscholen, alleen wordt genegeerd door ons ego!

Winnaar Driehoek

De Aanklager, de Redder en de Slachtofferrol krijgen een positieve wending door positieve rollen in de nemen. De Drama Driehoek wordt Winnaar Driehoek. Als je door hebt welke positieve kwaliteit verborgen ligt achter de Drama rollen, dan maakt deze driehoek een kans. Kijk dus eens wat vaker in 3D naar je eigen gedrag en dat van anderen.

Het zou zomaar 's kunnen helpen?

Meer leren over dit onderwerp? In de nieuwsbrief (eind februari) lees je meer over de workshops in april en mei! Stuur 'nieuwsbrief ontvangen' naar info@3dmens.nl als je geen vaste lezer bent. Ben je vaste lezer, dan ontvang je de nieuwsbrief automatisch!

* dit zijn 'script rollen'. Script rollen zijn onbewuste 'oude' rollen die je inneemt, die zijn eerder aangeleerd en werken door in je communicatie vanuit diepere overtuigingen. Die scriptrollen maken dat je 'ego' in de weg zit en je minder leert.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten