woensdag 8 januari 2014

Probleemgericht of Oplossingsgericht

Welkom in het nieuwe jaar met eerste blogartikel.

Gelijk 'interactief':

12 mensen vormen 6 duo's. Van elk duo gaat er één de gang op. De mensen die in de zaal blijven kiezen een plek en plaatsen twee stoelen, één voor hun 'coach' en één voor henzelf. Ze brengen zo direct een 'probleem' - of lastige situatie - in voor de oefening als de 'coach' bij hen komt plaatsnemen.  
De 6 die op de gang staan krijgen deze instructie: "ga bij iemand zitten en wacht af wat er gebeurd. Ga het gesprek in/aan en na tien minuten stopt de oefening. Je rol is die van 'coach' alhoewel nog niemand weet wat dat inhoud.

Wat denk je dat er gebeurd?
Zijn de 'coaches' probleemgericht of oplossingsgericht?
Welk appèl doen de mensen in de zaal aan hun 'coaches'.
Wie gaat er 'werken' denk je? Wat zou je zelf doen?

Denk eerst eens aan jouw antwoorden voor je verder leest.


Deze oefening maakt deel uit van mijn 3DCoachtechnieken cursus. Ik heb deze oefening in meerdere vormen gedaan en behoorlijk wat cursisten gezien. De uitslag van de vragen zal je niet vreemd zijn....
 - Ruim 80% is oplossingsgericht
 - Het appèl dat wordt gedaan is 'help mij' of 'los het voor mij op' of 'wat zou jij doen'.
 - Wie er gaat werken? Dat is de 'coach' natuurlijk...

Verbaasd het antwoord je?
Deze oefening vormt een mooi startpunt om het 'coachproces' met andere ogen te gaan bezien. Er zijn hierna nog 15 tot 20 oefeningen nodig om managers, teamleiders, prille coaches te laten ervaren wat het betekent om daadwerkelijk 'beweging'te krijgen bij de coachee (vraagsteller).

Meer leren? Lees hier.

Vragen? Stuur naar info@3dmens.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten